📣SPAR 15% PÅ HELE FESTIVAL KATEGORIEN I HELE APRIL OG MAJ –  Brug koden FESTIVAL15📣
Gratis fragt på alle ordrer 🚛 🚢 ✈️ 📦 🔥

Guide til artwork

Du står foran en merchbod, hvor artworket fra albumcoveret er plastret på t-shirts, hoodies, patches, vinylen, CD’en – og det giver ærlig talt et fladt udtryk at se på.

Og bevares… Du har sikkert et fedt albumcover, men det kan både være svært og unødvendigt at bruge det til al dit merchandise.

Rød tråd fra albumcover til merchandise🪄

Har du en kunstner, grafiker eller bare en ven, der er ferm til det med artwork inde over designet af dit albumcover, kan du med fordel få personen til at lave et artwork, som er merch-venligt i samme ombæring. Det kunne typisk være, at tage et centralt element fra albumcoveret, og derefter simplificere artworket f.eks. med færre eller klart defineret farver.

Når du laver merch-venligt artwork til dit merchandise vil du også udvide dit visuelle univers – og det gør merchboden lækker at se på. Og den sidste fordel er, at det også tit bliver billigere for dig, end hvis du skulle have trykt dit artwork fra albumcoveret.

Et komplekst artwork skal kunne betale sig💸

Du bør altid overveje om et komplekst artwork kan betale sig, og om det skaber merværdi for produktet. De øgede omkostninger, der er forbundet med at trykke et komplekst artwork skal tilsvarende kunne trække flere knaster hjem – ellers bliver det ikke en god forretning for dig.

Det er dig, der kender dine fans bedst, og ved hvad de gerne vil købe. Måske du endda har lidt hjemmebrygget salgsstatistik fra tidligere merchandise produkter, som kan guide dig på vej omkring, hvad dine fans køber. Men skal vi give dig et råd med på vejen, vil vi sige, at du bør starte med et merch-venligt artwork. På den måde kan du ofte få et relativt billigt tryk, og du har derfor mulighed for at tjene flere penge til bandkassen.

LÆS OGSÅ: Tjen penge på merchandise

Teknikaliteterne bag et sprødt artwork🔧

Det er nu du skal spidse ører, så dit artwork kan blive præcis som du drømmer om. Farverne i et artwork kan være det, som giver udfordringer, når merchen skal trykkes. For at farverne i trykket bliver præcis den farve, som du har valgt til dit artwork, kan de angives i de internationale farvematch systemer, som hhv. hedder Pantone og RAL – og nej… du kan ikke bare bruge en online converter, for det virker altså ikke.

Få i stedet din grafiker til at definere farverne i enten Pantone eller RAL. Eller tag fat i os inden du ligger en bestilling på bandmerch.dk, så hjælper vi dig på vej.