📣SPAR 15% PÅ HELE FESTIVAL KATEGORIEN I HELE APRIL OG MAJ –  Brug koden FESTIVAL15📣
Gratis fragt på alle ordrer 🚛 🚢 ✈️ 📦 🔥

Tjen penge på merchandise

Salget i merchboden er for mange en stor del af bandets indtægtskilde – og det er derfor også vigtigt, at du har styr på tallene… Selvom det måske er knap så rock’n’roll.

Dit eget indkøb af merchandise og salget til dine fans er de to vigtigste ben, når det kommer til at tjene penge på dit merchandise. Vi har samlet et par gode fifs til dig, så du kan få fyldte lommer.

Skal du bare fodres med guldkornene, så er de her

  • Brug få farver i dit design – det er dem der koster dig en masse moneter.
  • Jo større mængde du køber på én gang, jo billigere er prisen pr. del, så jo mere kan du tjene.
  • Sælg din band t-shirt til mindst 200 kr. (Ja, du hørte rigtigt).

Når du skal købe merchandise🤔

Det gælder om at holde produktionsomkostningerne nede, når du bestiller merchandise. Men hvordan gør du så det?

Jo færre farver du benytter i dit design, jo billigere er produktionen. Dit albumcover har sikkert et flot og avanceret design med mange farver, detaljer og nuancer – men når det skal over på f.eks. en t-shirt, så løber prisen hurtigt op. Vi har endnu ikke set at antallet af farver på merchandise har påvirket salget, så lav i stedet et design med få farver til dit merchandise, så omkostningerne bliver holdt nede.

Jo større mængde du køber på én gang, jo billigere er prisen pr. del – og jo større fortjeneste kan du få i den sidste ende. Det er naturligvis en vurderingssag, hvor meget merchandise dit band har behov for, men hvis du forventer at sælge meget, kan det være fornuftigt at bestille en større mængde.

når du skal sælge merchandise🤑

Du skal have noget at leve af, og derfor er det vigtigt, at du prissætter dit merchandise korrekt.
En band t-shirt må gerne koste 200 kr. – og inden du slår bremsen helt i, så lad os lige forklare dig hvorfor.

Har du brugt få farver i designet til din t-shirt, bør du sælge den til dine fans for 200 kr. Har du derimod brugt mange farver i designet, bør du tage 250-300 kr., da du vil have højere produktionsomkostninger forbundet med t-shirten – og det skal indtjenes, hvis du vil have penge til bussen hjem.

Først og fremmest skal du have en fornuftig indtjening på merchandise, da det oftest er den primære indtægt. Du kan være heldig at få forhandlet dig til et par tariffer, når du er ude at spille gigs, men i mange tilfælde bliver du måske spist af med aftensmad eller en kasse øl – og det giver dig jo ikke mange penge til hverken forårs-touren eller reparation af spaden.

Derudover så afspejler prisen på merchandise også det, som du selv synes, at jeres band er værd. Og det kan sætte hele møllen i en negativ rotation. Prissætter du dit merchandise lavt, er du med til at gøre det til normen i branchen, at musikere ikke skal have en høj betaling – og i sidste ende betyder det, at du fortsat vil få forplejning inden jeres gig som betaling. Så altså… Prissæt dit merchandise korrekt – det er vigtigt.