Når du planlægger dit merchkatalog til en turné, er det vigtigt at sammensætte det strategisk for at maksimere salg og tilfredsstille fans. Læs med her hvor vi deler vores erfaringer og de tendenser vi ser, når vi leverer merchandise og tour service til bands og artister på turné.
Tour T-shirt - et must!
Tag aldrig på turné uden at medbringe en tour T-shirt med datoer og bynavne på ryggen. Det er en storsællert, og fungerer lidt som en souvernir fans bare skal have med hjem. Tal fra Merch City og vores turnerende samarbejdspartnere viser at tour t-shirten står for op imod 80 % af t-shirt salget på en turné og udgør ca. 60 % af det samlede turnésalg – tallene taler vidst for sig selv. Prøv vores online designer og design din tour T-shirt her.


Sæson - medbring det der giver mening
Overvej lige hvilken sæson du skal turnere i, når merchkataloget skal sammensættes. Glem alt om hoodies i festivalsæsonen – gør det nemt for jer selv og tag T-shirts og patches med i stedet. De passer oftest til vejret, fylder mindre og er nemme at håndtere. Omvendt er huer, hoodies og long sleeves relevante i efterår- og vinterperioderne.
Mersalg der kan betale sig
Table items er vigtige når det kommer til at maksimere jeres omsætning. Tænk patches til battlevesten, pins, plakater, kasketter og andre småting der kan sælges med fx en T-shirt for en god pris. På en hel turné blive disse små beløb til en hel del og kan mærkes på bundlinjen – og som en stor bonus fylder disse ting ingenting i traileren og de er super nemme at håndtere. Du kan søge inspiration til dine table items her.


TOTEBAG TRICKET
I forlængelse af fortællingen om table items så undervurdér ikke totebags. Flere af vores samarbejdspartnere har splittestet deres vinylsalg på turné med og uden totebags, og det viser sig, at vinylsalget går op, når totebags er med i ligningen. Det giver også god mening, for en LP er da super træls at stå med i hænderne gennem en hel forestilling. Overvej også at give en totebag med gratis, hvis fans køber 2 eller 3 vinyler. Det kan sagtens svare sig for en totebag behøver ikke at være dyr – se vores sortiement her. Totebags er bare praktiske og superrelevante i udfasningen af indkøbsposer i plast. Overvej også lige hvor chef-agtigt det vil være at se sit eget bandlogo på en totebag i Netto – just saying…
Når I møder begrænsninger
På festivaler og som support er det normalt at møde begrænsninger i forhold til, hvor mange merch items I må tage med ud. Det kan for eksempel se sådan ud: To beklædningsprodukter, tre musikprodukter og tre table items – og her skal man være lidt strategisk. Vores favorit eksempel på strategisk takling af begrænsninger kommer fra Soilwork’s Bastian Thusgaard, der varmede op for Slipknot i Malmö midt i en festivalsæson:

“Vi måtte kun tage meget få items med, så jeg tænkte at i hvert fald ét af dem skulle være et stort ét. Jeg medbragte vores Grilling the Drama forklæde som prydede merch displayet ved at fylde et areal svarende til 2 1/2 T-shirts, så synlige var vi i hvert fald. Det var ovenikøbet et trick vi havde haft succes med på sommerens festivaler. Det endte også med at vi solgte dem alle sammen og at folk løb rundt i Slipknot’s pit iført Soilwork forklæder – det var sejt.”
Konklusion
Konklusionen på dette indslag og begrænsningsproblematikken er, at du skal vælge med omhu og kunne argumentere for dine valg. Tour T-shirten er altid en sikker vinder, men vælg fx hoodies og long sleeves efter sæson og overvej hvilke table items der kan drive din forretning fremad – går dine fans med battlevest så sørg for at have patches med. Og overvej lige om totebags vil gøre en forskel for jeres publikum.
Kender du nogen, der ville få gavn af at blive opdateret på merchstrategi og få gode tips til merchforretningen? Din bandkollega, din øvelokaleforening? Dig selv? Hos Bandmerch tilbyder vi nemlig gratis sparring på merchforretningen og det kan du læse meget mere om og aftale en tid her.