LIVLØS der både rammer de danske og internationale scener fortæller bl.a. om, hvordan de oplever, at sceneudstyret bidrager til deres koncerter, og hvilket sceneudstyr der ifølge dem, er nøglen til et fedt visuel udtryk, hvis budgettet er småt.
Hvad er et fedt rum på scenen for jer?
“For os er det først og fremmest, at vi kan bevæge os så frit som muligt ved hver vores post – og først derefter kommer æstetikken. Derfor er det vigtigt, at al sceneproduktion ikke går på kompromis med bevægeligheden. Når det så er sagt, er der mange slags scenestørrelser derude i live-miljøet, så derfor er det lige så vigtigt for os at kunne både nedskalere og opskalere vores produktion (ofte på dagen) med mindst muligt tab af det visuelle udtryk.”
Hvordan startede jeres scene med at se ud, og kan I mærke at sceneudstyr bidrager til jeres koncerter?
“Vores første mange koncerter bar ikke præg af nogen form for tanke bag æstetik. Vi begyndte hurtigt at koordinere uniform, men derudover gjorde vi ikke noget bevidst og fik derfor, set i bakspejlet, måske et lettere spraglet udtryk.
Efter lidt tid investerede vi i et backdrop, og kort efter et nyt artwork backdrop med tilhørende sidebannere. Det var nok den faste opsætning i 2-3 år, og den var sikker på at få skabt den helt rigtige stemning, uanset hvor det blev sat op. Det er nok også denne opsætning, der fik os til at værdsætte en ordentlig sceneproduktion fremover. Vi følte os virkeligt hjemme i vores aktuelle album, når vi gik på scenen og var omringet af artworket, mens vi spillede numrene fra pladen. Det samme gør sig gældende nu. Det giver en følelse af, at man giver sit album en larger-than-life-feel, når man leverer musikken i ledtog med et visuelt gennemtænkt aspekt af bandets lyd.”
Hvis budgettet er småt, hvad skal man så eje af sceneudstyr, for stadig at få scenen til at se fed ud?
“Dine håndvåben (guitar, bas, lilletromme, mic). Alt derudover er ikke nødvendigt, hvis man spiller godt, og ved hvordan man skal gebærde sig på scenen. MEN man kan komme rigtig langt ved f.eks. at koordinere scenetøj – højst 2-3 dominerende farver – og ellers så er et custom stortrommeskind ikke specielt dyrt, og det er altid meget synligt på scenen. Især på mindre spillesteder. Det er dog ikke altid, at man får lov til at tage egne trommer med, så eget backdrop i en rimelig størrelse (f.eks. 2,5 x 4 m.) ville være nummer 1 på listen for os.”
Hvordan strikker I scenen sammen, både når I spiller større og mindre spillejobs?
“Vores seneste opsætning som vi har turneret både Danmark og det meste af Europa rundt med, har bl.a. fokus på skaleringsmuligheder.
Den fulde opsætning hedder:
- 4 lyspaneler til egen gulvproduktion
- 3 x 6 m. backdrop med artwork fra seneste plade
- 2 hvide Marshall 1960 cabs sat oven på en hvid flightcase med laserprintet logo på fronten. Typisk med Peavey 6505+ toppe oven på begge og selvfølgelig placeret yderst ved hver flankerende guitarist
- 8 x 10 bascab / køleskab + top ved stage left
- Tromme i midten af scenen udsmykket med vores seneste artwork og logo på stortrommeskindet
I samme rækkefølge kan de forskellige dele skæres fra eller mindskes. Lejede lyspaneler kan fjernes hvis scenen eller budgettet er lille – backdrop kan undgås – cabs kan stå uden flightcase osv.
Vores visuelle udtryk bunder i en farvepalette af hvid, gul og derudover “ild”-farver, da det spiller en stor rolle i vores seneste artwork. Disse farver spiller en større eller mindre rolle på alt vores udstyr. F.eks. hvide kabinetter med guld-logo i bunden – selv guitarer og visse specs er udvalgt mere eller mindre med det udtryk in mente.”
Gør I selv noget helt særligt ift. sceneudstyr- og udsmykning?
“Vores bedste eksempel må være de førnævnte 2 flightcases, som vi malede hvide og fik lavet logo print på. På den måde matcher de kabinetterne, som stilles oven på dem – og faktisk fungerer de både som sidebannere og praktisk transport. At de er hvide hjælper også til at “markere” scenens ramme og lyser op i selv de mindste og mest dunkle undergrundsklubber og kældre.”
Hvad er jeres gode råd til at skabe et fedt scenerum?
“Keep it simple and smart. Selv på Copenhells andenstørste scene kan vi af erfaring høre genlyden af det gamle udtryk ‘less is more’. Vi troede selv op til showet, at det var lidt nøgent kun med backdrop og to sidebannere som eneste udsmykning, men vi fandt ud af, at vi havde fokuseret på de helt rigtige ting ift. budgettet. F.eks. skalerede vi bagtæppet op så det fyldte scenen ud, og ikke bare blev til et lille frimærke i baggrunden.
Så… Start med at få styr på basics som backdrop og stortrommeskind, og byg derefter stille og roligt på. Det er ikke altid, at det er nødvendigt for et godt show med 4-5 skiftende bagtæpper, pyro og en drum riser. Jovist er det fedt, og gør det, så længe det ikke står i vejen for spilleevner og tilgang til scenen for både jer og eventuelt teknisk personale, som kan tænkes at skulle støde til midt i et nummer. Og så skal man ikke være bange for at tænke ud af boksen – der er meget mere der kan lade sig gøre ift. sceneudsmykning, end man lige tror.”